Geschiedenis Seat

Hier staat informatie betreffende de VAG groep.
Plaats reactie
Marcel
Berichten: 12
Lid geworden op: 07 mar 2015 08:38

Geschiedenis Seat

Bericht door Marcel » 02 aug 2015 11:29

SEAT is een automerk dat met Audi en Lamborghini tot de Volkswagen-groep behoort. Seat is het goedkoopste sportieve merk van het moederconcern.

Geschiedenis
In 1950 werd Sociedad Española de Automóviles de Turismo, S.A opgericht. (Automóvil de Turismo betekent personenauto.) Het bedrijf onderging in 1975 een naamsverandering naar Martorell Technical Centre. In 1975 nam het Authi over.

Tot 1980 werden er in licentie auto’s gemaakt die gelijk waren aan Fiat’s, maar de merknaam Seat droegen. In het buitenland werden deze auto’s wel onder de naam Fiat verkocht, hoewel het eigenlijk Seat’s waren.

In 1984 rolde de eerste Seat Ibiza van de band. Tegen 1985 heeft Volkswagen 51% van de aandelen opgekocht. In 1990 uiteindelijk heeft Volkswagen bijna alle aandelen in handen.

Modellen
Seat heeft weliswaar sportieve uitvoeringen van met name Ibiza en Leon, maar het programma ontbeert coupé’s en cabriolets. Het kleinste model is de Ibiza, die al weer al aan zijn vierde model toe is en binnenkort als stationcar leverbaar wordt. Een sedanversie, die we kenden als Cordoba, zal wegens gebrek aan belangstelling waarschijnlijk niet in productie gaan. De Leon vormt tegenwoordig het grote hart van het programma, want naast deze vijfdeurs hatchback zijn ook de Altea, Altea XL en Toledo daarop gebaseerd. Die drie modellen zou je kunnen zien als ruimteauto’s en samen met de Alhambra zorgt dat voor een uitgebreid aanbod op dat gebied. Nou niet iets wat je bij een sportief merk zou verwachten. Wel redelijk sportief is de Exeo, waarvan de koets is geleend van Audi. Het is de vorige uitvoering van de A4, die ook als stationcar leverbaar was en bij Seat Exeo ST heet. We missen dan alleen nog de A4 Cabriolet als Seat en dat lijkt een goede gelegenheid om eindelijk een open Seat uit te brengen. We hebben daar helaas (nog) niets van vernomen. De financiële crisis heeft Seat natuurlijk ook getroffen en de afhankelijkheid van de Europese markt maakt dat men minder profiteert van een opleving van andere belangrijke markten. De productie is in 2009 mede daarom een stuk teruggeschroefd.

Marktaandeel (NL)
3,29 % (2002); 2,76 % (2003); 2,87 % (2004); 2,39 % (2005); 2,63 (2006); 2,63 % (2007); 2,63 % (2008); 2,78 % (1e helft 2009)

Bron
Mijn auto's:
Groene VW Polo 2F uit 1992.
Blauwe Seat Marbella uit 1995.
Halve witte VW Polo 2 (bouwjaar onbekend) als aanhanger.

Plaats reactie